KERRANG! Legends - Czech - scans: 8 - 13

24. září 2011 v 23:49 | Magnumka |  Kerrang Legends
PŘÍBĚHY

JEČÍCÍ KALIFORNIE
BEACH BOYS VYMALIVALI KALIFORNII JAKO RÁJ SLUNEČNÍCH POLIBKŮ. ALE NE KAŽDÝ SOUHLASIL. PRO GENERACI DĚTÍ, DORŮSTAJÍCÍH V TOMTO ZLATÉM STÁT AMERICKÝCH SNŮ TO BYL ZVRÁCENÝ VTIP. A KONCEM ROKU 1970 NAŠLI KE SVÉMU ZKLAMÁNÍ I ZVUKOVÝ DOPROVOD: PUNK ROCK

[Text Rod Yates]

"Nejsem si jistý, ale myslím si, že tohle byl omyl. Myslím si, že jsme udělali nějaký fajn materiál, než se ty prasata přišly dovnitř mlátit. Byla to jedna z těch nocí, kdy ti tvrdí, že se ti chystají zabavit zařízení. Rychle jsem začal nenávidět policajty. Všechny ty kecy co na mně měli, byly v rozporu. S punk rockery si dělali co chtěli. Dělali na našich show takové věci, na které jsme reagovali a mohli za ně jít do báně. Pro mně to byla poučná zkušenost. Vyrůstal jsem v sousedství, kde policajti šli po 'nepříteli', ne po dětech, on tam stál s jejich rukama nad hlavou a říkal: 'Hej ty, já nejsem rasista!' a volal znova a znova až do té doby, dokud ty hovada nevyřkly všechny jména z knížky, ve které měli napsané, koho zmlátit. Pochopil jsem, že nemám vůbe žádné práva a tak jsem se začal zaobýrat starostmi těchle prasat. Kalifornští pijáci jsou fakt trvdé hovada. Bylo to jakoby vám šéfovalo dítě dvakrát tak těžké, než jste vy. Vždcky to byla hrozná sranda, když mi jedno z těch hovad sebralo mikrofon a začalo mluvit a já musel stát vedle něj a sledovat, jak se ten dav prdelí dere ven.
Vokálista Black Flag, Henry Rollins, 9. října 1982, San Diego, CA

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

Teď je těžké tomu uvěřit, ale bývaly doby, kdy být v punk rockové kapele bylo nebezpečným povoláním. Škrábali jsme, že slovo "okupace" naznačuje, že hrají punku v Kalifornii v pozdních 70. a brzkých 80. let bylo schůdným způsobem obživy, absurdní výrok v době, kdy byl v hudbě běžný žánr dead a buried a městští morální hlídači - nemuvě o policejních složkách - byly Public Enemy No 1 (Veřejný nepřítel č.1).
Při krvácení na přelomu 70. a 80. let jsi nepatřil mezi kalifornské punkáče, ale k rebelům.
Get In The Van, klíčový popis života na turné Henryho Rollinse, frontmana legendární Los Angeleských hardcore outfit Black Flag je plná portrétů jako je ten výš (ten Elvis). Je kronikou době, kdy bylo připojení k punk rocku opravdu riskantní uměleckou formou. Dostaveníčka byla vzácné a ti, kteří to měli na starost, když přišli, tak záviselo jen na nich, jak rychle je mohla policie zavřít. Ty místa bly děsivé a ty, které se udržely, tam lidi přicházeli a odcházeli podle toho, jak rychle se o nich dozvěděla policie. Když už si koncert vydobil nějaké místo, často se jednalo o násilné záležitosti s novým fenoménem - stage divingem a tančení tanců, díky kterým začínají bitky. ("Jediným důvodem, proč se na nás lidi přijdou podívat je, že se můžou zranit," řekl kytarista Te Germs, Pat Smear fanzinu Flipside v roce 1977). Při krvácení na přelomu 70. a 80. let jsi nepatřil mezi Kalifornské punkáče, ale k rebelům. A pokud sis myslel, že jsi měl lidi na své straně, měl by ses rozmyslet. Jak napsal jeden domýšlivý novinář z NME v roce1977: "V celém městě [Los Angeles] je asi jen 70 punkáčů, ale pohybují se tak rychle, že to vypadá, že jich je víc."
Podívejme se do současnosti - krajina by nemohla být odlišnější. Koupit si triko Ramones bylo stejně jednoduché, jako zajít si do nejbližšího obchodu s vybírat si v regálech. Jsou to koncerty, které chcete, více skupin hraje každý den na různých místech po celém světě - sakra, jeden ze světově nejúspěšnějších festivalů je punk rocková Mecca Vans Warped Tour, kde vaše největší starost není nenechat se zmlátit policajtem, ale přehnaně předražený kebab. A pokud vám nevadí trocha ironie, zkust toto: před několika lety, kdy legendární místo v New Yorku CBGB bylo na pokraji zavření, protože nemohli dostat peníze, které jim dlužili sázkaři a tak nebylo na zaplacení nájemného. CBGB bylo zodpovědné za prodej trik, za který dostalo více než dva miliony dolarů.
Za tento obrat v žánru můžeme děkovat Green Day, The Offspring a Rancid - skupiny propagované v punk rockové explozi v polovině 90. let, časem začali prodávat miliony alb a to vše na kalifornské scéně, která je zplodila. A ikdyž mnozí z hnutí, kteří s tímto začali, i bez jejich úsilí, se dnes punk rock stal něčím jiným.

Pokud hledáte výchozí bod kalifornského punk rocku, můžete to dělat ještě hůř než The Germs. Ačkoliv oni nebyli jediní z davu ztracených existencí, kteří se nechali inspirovat roustoucí scénou z Londýna a New Yorku - z Los Angeleských představitelů například X, The Dickies, The Dils, The Zeros a The Bags, zatímco v San Franciscu vedli šampoioni jako The Avengers, The Nuns, Negative Trend a Crime Mutants, to jen tak namátkově - ale první punkový single v Los Angeles vydali The Germs - Forming Sexboy. A právě kolem nich začala kvést undergroundová scéna LA.
Vytvořený v roce 1977 a uvádějící budoucího kytaristu Nirvany a Foo Fighters, Pata Smeara a taky spoluzakladatele Germs, frontmana Darbyho Crashe a nihilistický Junkle spáchal sebevraždu 7. prosince 1980, ve věku 22 let, jeden den před tím, než byl zastřelen John Lennon. Pro spoustu lidí byla jeho smrt a rozpad The Germs uzavřením první punkové vlny na scéně v LA. Ale pak na předměstích jižní Kalifornie se začaly stále rostoucí počty teenagerů věnovat embryonálním zvukům - a to co slyšeli se jim líbilo.

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

Velkou část ocenění za tohle všechno by si zasloužil DJ Rodney Bingenheimer z KROQ. V době, kdy kalifornské punkové hnutí nemělo příliš spojenců - byli lidi z A&R zaměření víc na scénu v New Yorku a po jejich strnulém podepsání bylo prohlášeno, že punk je mrtvý a to už v roce 1978; mainstreamová média se rozhodla zaměřit se na násilí na scéně, narozdíl od hudby, undergroundové fanziny jako Flipside začali ztrácet své fanoušky, později třeba i Maximm Rocknroll - Bingenheimer bojoval s místními individuy, kteří cpali svou hudbu z celého regionu do jeho soborní večerní show Rodney On The ROQ. Zatímco následkem toho, že The Germs mají během své kariéry jen malou hrstku koncertů - a když je měli, Anne Keehn ze Swindle magazine o nich napsala: "Jejich fanoušci zvládnou udělat takový zmatek, že několikrát museli přestat hrát uprostřed setu" -jejich vliv se šířil dál, takže se několika set dalším punkáčům povedlo dostat se na show.
Pro hodně lidí byl rychlý a tvrdý zvuk The Germs bránou mezi melodičtějším punkem a tradičním agesivním hardcorem. Hntí nabralo na obrátkách až do smrti Crash. Ve skutečnosti v roce 1982 se stal hardcore dominantní silou kalifosnké punkové scény, zvláště v oblasti Orange County a San Diega. Skupiny jako Black Flag, Circle Jerks, The Adolescents, Bad Religion, Youth Birgade, Fear, Dead Kennedys a TSOL sečetl ze scény žurnalista Woody Hochswender v roce 1981 v článku Slam Daning: Ověřování s LA punkem.
"Tyhle rychlé, tvrdé kapely s rozkNouranými strukturami vykřikují, ževzduch je špatný, Amerika je materialistická, Rodeo Drive smrdí, láska je na hovno (a její důsledek: onanie je vhodná)," píše. "Účesy typu skinhead a číra jsou v kurzu. Totéž platí pro hákové kříže. Někteří chlapíci nosí skládané suknice. Nejsou tam žádní černoši. Ženy jsou oblečeny v tmavém a drží se mimo taneční parket. A v hnusných nočních klubech Los Angeles - Stardust Ballroom, Stardus Nightclub, Vex, Club 88, Cathay de Grande, Mafame Wong - věci jsou pořád trochu drsné." Potom líčil incident ze Stardust Ballroom, během kterého baskytaristu skupiny Fear, Derf Scratch zmlátili a skončil v nemocnici na čtyři dny se "zlomenými sedmi obličejovými kostmi a s odsávačkou slin na jedné straně úst."

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

Není divu, že rádiové stanice propagují premiéru filmu od Penelope Spheeris z roku 1981 - The Decline Of The Western Civilization (Zánik západní civilizace) Rt. 1 - který zaznamenal hnutí Los Angeleských punkáčů - popsáno v následujícím sloganu: "K vidění v divadle - kde se nemůže nic stát."
"Mohlo to být drsné, ale scéna byla taky pracovitá. Kapely převzaly iniciativu do svých rukou"

Může to být drsné, ale kalifornská scéna byla taky pracovitá. Uvědomili si, že nikdo nevydává hudbu pro ně, některé kapely se téhle iniciativy chopily samy. Jedním z prvních byl kytarista Black Flag, Greg Ginn, který jako 12ti letý kluk začal s vysíláním Solid State Transmitters, společnost přes elektronické objednávky. Do roku 1978 mělo SST nový účet a začalo s vydáváním Black Flag, počínaje jejich premérovým kouskem 7-palcovým EP, Nervous Breakdown. Během desetiletí kapely tak různé jako Sonic Youth, Hüsker Dü, Dinosaur Jr a Bad Brains vydaly alba pod označením SST.
Obdobně motivován byl šesti-žilkový Bret Gurewitz z Bad Religion, který v roce 1981 založil Epitaph Records - label, který by se měl stát synonymem nejen kalifornské scéně, ale díky malé skupině The Offspring se stal synonem žánru.
"Nejdříve bylo jen jméno," řekl vokálista Bad Religion, Greg Graffin Rolling Stone v roce 1995. "Naše album vypadalo profesionálně, takže jsme museli přijít s dobrým názvem, jak pojmenovat vydavatelství. Bylo nám 15, 16, 17 - všichni jsme byli fanoušky nahrávek a milovali jsme každý detail oblíbených nahrávek. Takže jsme se domnívali, že abychom mohli mít legitimní záznam, museli jsme mít dobré jméno labelu."

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

V roce 1987 byl Gurewitz až chronicky drogově závislý, aby se z Epitaph stal plnohodnotný obchod, jež působí mimo nahrávací studio. Růst labelů se na kalifornské punkové scéně, která byla tak různorodá, tak zrcadlil, že si to ani jeho předchůdci nedovedli představit. S kapelami Black Flag, Descendets a Dead Kennedys se teď všechny už rozpadly, nebo se změnili, co se týče nového vzhledu, začali se vracet zět k více melodickému žánru předchozích dnů. Los Angeles se chlubilo kapelami jako Guttermouth, Pennywise a The Offspring: San Franciské Bay Area se pyšnilo být domovem například Jawbreaker, Good Riddance, Operation Ivy a The Mr. T Experience. Všechny tyto kapely našly domov v 924 Gilman Street.
Na konci 80. let se Gilman Street stalo místem, kolem kterého se točily všechny kapely ze San Francisca a to i díky místnímu labelu s názvem Lookout! Records, který vznikl v roce 1987 díky Lawrencovi "Larrymu" Livermorovi a Davidu Hayessovi. Mezi jejich nejranější klienty patřili Samiam, Mr. T Experience a Cripmshine. Ale pravděpodobně nějoblíbenější kapelou téhle scény byli Operation Ivy.
Představení budoucích Rancid, Tima Armstronga (v té době znýmá jako "Lint") a basáka Matta Freemana, Operation Ivy hráli svůj první koncert v garáži v roce 1987 a vydali své první EP, Hectic, po tom, co podepsali smlouvu s Lookout! Records v lednu 1988. Jejich krátké funkční období, ačkoliv vydání jejich debutového plně-dlouhého alba Energy v květnu 89 je rozdělilo. Ale ne před jejich finálním koncertem ve svém duchovním domě. 28. května 1989 se do Gilman Street Club o kapacitě 299 lidí kvůli Lookout! Records night nacpalo 600 diváků. Zdokumentováno na bootlegu Lint Rides Again, ta noc byla totální exploze, která v pamětích všech návštěvníků přetvrávala ještě dlouho a to nejen díky tomu, že místní trio tady právě hraje svůj první koncert pod novým názvem. Jméno téhle kapely? Green Day.
kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama