KERRANG! Legends - Czech - scans: 14 - 17

24. září 2011 v 23:54 | Magnumka |  Kerrang Legends
PŘÍBĚHY

Sladké mladé věci: (taky uprostřed a ostatní) Billie Joe Armstrong v Ugone's Downey, Kalifornie, leden 1991
Bassová kulutra: Mike Dirnt v Gilman Street, srpen 1990
Zpět do školy: Tré Cool hraje Pingle, listopad 1990
Před dvaceti lety: Billie Joe Armstrong na Gilman Street, září 1989
Green Day come out a hraji: The Playground, srpen 1990

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

MINORITNÍ HROZBA
Ve svých počátečních teen rocích, žil Billie Joe Armstrong pro holky, heavy metal a trávu. Ale když objevil punk rock, jeho svět se navždy změnil...

[Text Emma Johnston]

Je nepravděpodobné, že by obyvatelé lázní a dětských nemocnic v severní Kalifornii věděli, že jsou v bízkosti budoucí superhvězdy, když je v roce 1977 přišel pobavit andělský, pětiletý chlapec. Toto byl rok, kdy Billie Joe Armstrong vydal single Look For Love, který byl nahrán u namlého vydavatelství Fiat Records, které yo založeno blízko jeho polorozpadlého, rodného města naftových rafinérií, Rodea. Armstrong byl povzbuzován, aby tu nahrávku - napsanou místními hudebníky jeho otcem, který byl řidičem náklaďáků a jazzovým bubeníkem, udělal.
Bohužel, Armstrong starší je velebený na singlu Green Day z roku 2005 - Wake Me Up When September Ends - nikdy svého chlapce neuvidí jako frontmana jedné z největších kapel, protože umřel na rakovinu, když bylo zpěvákovi 10. Dorůstající chuďas pohrdal mužem, který se stal druhým manželem jeho matky, ponuré prostředí. To vš přidalo Billiemu Joeovi během jeho formativních let na frustracích.
"Šli jsme na tuhle základku a lidi odtama měli ve zvyku děcka s bolestmi hlavy vždycky posílat děcka domů," vzpomněl si. "Asi to bylo kvůli toxinům, které rafinérie vypouštěly do vzduchu."
Billie Joe vypadl ze školy - "hrozná, hrozná zkušenost," řekl - bez promoce, ale třídě může poděkovat za představení jeho budoucího kamaráda z kapely Mika Pritcharda, později Dirnta. Pritchadovy brzké léta byly podobně těžké - narodil se matce závislé na heroinu a když mu bylo sedm byl svěřen do péče adoprivních rodičů. Poprvé se s Armstrongem setkal, když mu bylo 10 a to v bufetu Carquinez Middle School (bufet střední školy), kde proběhla jejich první konverzace o psaní písní.
"Nejdřív jsme se navzájem neměli rádi, protože jsme oba byli třídní klauni,"vzpomíná Dirnt.
Odpor netrval dlouho a spojení láskou k metalu Dirnt a Armstrong na hřišti předstírali pěstní zápas, kouřili trávu za boudami na kola a dělali dlouhé nosy na školní atlety. Mike přespával u Billieho Joa doma. Učili se hrát Ain't Talkin' 'Bout Love od Vana Halena a Photograph od Defa Lepparda. Jejich "mizerná metalová covers" kapela Truant [Ulejvák, Záškolák] (později přejmenována na Blood Rage [Pokrevní Nenávist]) byla na světě.
"Měl jsem píseň, kterou jsem napsal na klavír," řekl frontman Kerrang!u o pár let později. "Ale problém s písní byl v tom, že ve skutečnosti byla Cazy Train [od Ozzyho Osbourna]. Ale já si nechtěl přuznat, že to bylo Crazy Train, sám sobě jsem si tvrdil, že je to moje vlastní píseň. Taky si pamatuju, že jsme šli do soutěže talentů do třídy pana Valentina a Mike se ukázal s basskou ze zastavárny své mamky. To byla ta nejvíc cool věc."

Zatímco Armstrong a Dirnt zápasili s růstovou bolestí a plagiátorstvím, revoluce se chystala v nedalekém Berkeley. V 924 Gilman Street, all-ages, spolehlivě anti-korporačním klubu, ze kterého se rychle stalo místo, ve kterém jste se po hlavě dostali do punk rocku. I když se později stalo místem prošpikované nepříjenou scénou snobství (frontmana Dead Kennedys, Jello Biafra tam v roce 1994 napadli a zranili za to že měli "vyprodáno" a on byl "rocková star"), je živená představa, že se na pódium nedostane nikdo, aby mohl hrát. To se stalo i s oběma Armstrongovou"záchranou" a Dirntovou "střední školou" když se odvážili jít na zasedání v rodném městě.
"Někteří ze starších punkáčů jsou suroví vzhledem k tomu jak se "tyhle děcka" vysmívaly dlouholeté punkové tradici," psal na svém blogu spoluzakladatel Lary Livermore. "Ale brzy byli v přesile, protože přišel další příliv děcek, z nichž každý druhý měl kapelu, co taky začínala hrát v Gilmanu. Zdálo se, že mládež v Bay Area vykonává takovéto oslepující odhalení jako 'Hey, malý Doofus, ze šesté-anglické může v tomhle novém klubu mít kapelu a hrát na pódiu, tak proč ne já?'"

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

"BYLI JSME HODNĚ MLADÍ A TAK NAIVNÍ" BILLIE JOE ARMSTRONG

"To místo a kultura mi zachránili život," řekl Billie Joe Armstrong v roce 1995 Rolling Stone. "Nebylo to o lidech, lteří se moří v dírách a sundávaj si košile. To je jedna věc, kterou na mainstreamu nenávidím: do nebe volající násilí. Hází nás do stejného pytle téhle posrané mentality. Pro mně byl punk rock o tom být hloupý, takže koberec Gilman Street a tví hopsající přátelé na něm - točí se to v krkuhu. Nebo se strkat s lidma z tříklolek anebo Big Wheels. Celá věc nesla lidem vážné poselství, ale zároveň to ylo hloupý a lidi se nebáli mluvit o lásce. Teď tam věci fungují jinak."
Příšerná dvouhra tvořila jejich první sutečně punkovou kapelu, inspirovanou místními hrdny Operation Ivy, Sweet Children, spolu s bývalým bubeníkem Isocracy Johnem Kiffmeyerm alias Al Sobrantem. To byla taky scéna jejich prvního setkání s mužem, který později nahradil Kiffmeyera, když v roce 1990 kapelu opustil. Tré Cool, rozený Frank Edwin Wrigh III. byl génius, kterého si Livermore přitáhl do kapely The Lookouts za bicí, když mu bylo pouhých 12.
"Vůbec poprvé jsem Trého viděl, když jsem se šel podívat na The Lookouts, no byl sem venku a s těmi dívkami pil," řekl Armstrong. "Tré měl na sobě podivný, starcovský kostičkovaný oblek - přičemž ty barvy k sobě neladily - a taky měl koupací čepici. Ty holky říkaly jako 'Oh, The Lookouts!', Tré se k nim otočil a uklonil se. Pamatuju si, že se mi to líbilo."
16, přeplnění hormonama a vyhození ze školy, strhující Sweet Children, dělali punk zaměřený na jedinný předmět, holky. Nebo jejich nedostatek. Zatímco většina jejich vstevníků ventilovala politické rozhořčení, oni nehledali inspiraci dál, než uvnitř svých kalhot. Ale ne všechny vzniající kapely měli takto toužebné texty. V Sacramentu je zmlátili skinheadi; děvčata začaly být na pochybách a věnovaly jim zvláštní péči.
"Byl jsem příliš-zromantizovaný když jsem byl mladší," připouští Armstrong. "Některé z [dívek z písní] nich se začly roztékat, když jsem říkal 'Teď musíš být moje.' Ale bylo to spíš jako 'To se nestane, ale v každém případě tady je ten song.'" Nicméně s pomocí Armstrongovy mamky, která pracovala jako servírka na místě, mají Sweet Children svůj první koncert 17. října 1987 v Rod's Hickory Pit ve Vallejo v Kalifornii. Při jejich první show v Gilman Street je viděl Livermore, zamiloval si je a podepsal s nimi smlouvu k jeho labelu Lokout!
"Když jsem je viděl poprvé, hráli asi tak pro pět lidí s energií British Invasion ze 60. let." vzpomíná. "Bylo to opravdu jasné a jiskřivé."

Scéna Gilman Street ale byla víc, než jenom hudba. Fanziny (časopisy pro fanoušky) rozšiřují zprávy o politice, umělcích, kreslířích vtipů a kapelách. Tou dobou už byl Billie Joe Armstrong venku a byl hrdý flákač nejvyššího řádu. Příležitostně psal pro Berkeleyský fanzin Absolutely Zippo!, který řídí Robert Eggolant, příležitostný kytarita Blatz. Katastrofální pravopis v následujícím průvodci televizního maniaka, který běžel v 'zinu byl jeho vlastní.

"Loajální Objednávka Brambor k Pohovce!
Vítejte Fello Potatoes. Tohle je můj první příspěvek k umění sedět na prdeli. Za prvé, musíte najít ten správný kutloch, kde si zadek uvelebíte. Židle nepřichází v úvahu. Během první hodiny vegetování si můžete hodit jednu nohu přes opěrku na ruce. Ale je to špatný pro páteř. To o čem mluvím je gauč. Obývák, obývák přátel. Za další, najděte si svoje oblíbené kořeněné pivo, já dávám přednost Mug, ale pro vás chuďasi, bude na místě Cragmont. Co se týká jídla, Round Table Pizza (ta obrovská) nebo El Sol Mexican jídlo z Rodea, anebo si můžete jednoduše udělat nějaké své vlastní lehké jídlo. Sýrovo-moučné tortily jsou v mikrovlnce atomovkou. No, příště tampony.
BILLY RAY VALENTINE"

Naštěstí se našemu hrdinovi povedlo odtrhnout se od bonga na dost dlouho, aby mohli zapracovat na svém prvním EP se skupinou, dnes známou jako Green Day (přejmenovali se, aby se vyhnuli k záměně s místními Sweet Baby). EP 1000 Hours rychle následovalo jejich rozkouskované premiérové debutové album 39/Smooth, které bylo nahráno za mizerných $650.
"Ukázalo se, že nepotřebujeme moc vysoký rozpočet a nevyplýtvali jsme moc času," řekl Armstrong. "Myslím, že kdybychom měli na útratu víc peněz, byli bychom mladí a naivní a mohlo by se to odrazit na zvuku."
"Tenhle záznam byl nahrán za dva dny," řekl Dirnt Kerrang!. "Neměli jsme čas o něčem přemýšlet."
19. června 1990, den po Dirntovy střední školy, vyrazilo trio na cesty. Kydž se dostali k Minneapolis potkal Armstrong Adrienne Nesser, ženu, kterou si později vezme. Cometbus, nejoblíbenější 'zine skupiny měl na starost deník map z turné. Minima společně s útoky komárů a z toho jedu vyplývající návštěvy v nemocnicích: výšky přiváděly nálezy "super věci v konterjnerech" a používali "koupelnu přímo uprostřed tunelu, kde byly natáčené prohledávající scény pro Blue Brothers". 'Zine taky reprodukoval "Not A Contract", kterou Green Day poslali místním pořadatelům, což dokládá, jak moc byli vzrušení a chtěli se vydat na cestu života.
"Díky za zarezervování Green Day," čte. "Tohle je první turné Green Day a my doufáme, že to bude sranda. Ptáme se po několika věcech, které by naše turné mohly udělat snadnější. Nic z toho nám dávat nemusíte, samozřejmě před začátkem hraní musíme ladit. Ptáme se po $100, jo, je to trochu víc, ale pokud si to můžete dovolit. Nejde o záruku, jenom se ptáme. Důležitější než peníze je jídlo a místo, kde bychom mohli zůstat. Jsme seskládaní z jednoho vegetariána a čtyř chlapů, kteří sní prakticky cokoliv. A místo na přespání by mohlo být hezké, ale bepečné, abychom tam mohli nechat přes noc zaparkovanou dodávku. Informace o místě, kde bycom dostali kávu a mohli si koupit levný trika si ceníme."
"Nejsme slušňácká kapela, takže se ná neostýchejte nabídnout pivo. Ještě jednou díky za to, že můžeme hrát ve vašem městě a doufáme, že budete chtít, abychom se třeba někdy vrátili."
A tak to začalo...

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg

V rtymu: původní bubeník John Kiffmeyer jako Al Sobrante, Gilman Street, září 89
Původní punk: hněvající se Billie Joe
Na vykouknutí: Tré Cool s basákem z Lookout Kainem 'Kongem' Hanschkem a Larrym Livermorem, 85.
V červené: Tré Cool naříká v Ugene's
Blonďatý bombardér: Mike Dirnt před gelem na vlasy

kerrangcover.jpg picture by Magnumka-kerleg
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama